vineri, 11 iulie 2014

Furtuna din ochi

Am participat zilele trecute la un curs de perfectionare. Suna pompos. N-a fost deloc. A fost frumos, onest, asezat. Am cunoscut oameni cu zambet in ochi si dureri de nebanuit in suflet. Ma inclin cu respect! Povestile lor m-au facut sa inteleg ca, dincolo de suferintele marunte sau de adevaratele drame din vietile noastre, ramanem suflete ancora, constiinte puternice, trupuri pretext.

Am vorbit mult despre DISCRIMINARE pe teme  de gen, de etnie, de dizabilitati. Au fost multe discutii. Unele patimase. Altele emotionante. Ma voi referi la cea care m-a marcat. Dezbaterea pe marginea  documentarului "A Divided Class". O profesoara din State i-a supus pe elevii ei de clasa a III-a  unui experiment catalogat de unii drept dur, de altii genial. Timp de doua zile, copiii au fost impartiti in doua tabere: una reprezentata de cei ai caror ochi au culoarea albastra si cealalta alcatuita din cei cu ochii caprui. Pe scurt: intr-o zi, pustii albastrui au fost declarati de profesoara superiori celor cu ochi caprui, in cealalta zi rolurile au fost inversate. Au existat si "etichete": niste gulerase pe care "asupritii" trebuiau sa le poarte. Inca din prima zi, la cateva ore de la debutul experimentului, a aparut si prima bataie: o pereche de ochi caprui s-a razvratit; ochii albastri s-au aparat.

 Cruda experienta dar, se pare, utila. Multi ani mai tarziu, copiii deveniti adulti s-au reintors in scoala, unii impreuna cu partenerii, sa-si viziteze batrana profesoara. Au revazut filmul realizat in timpul experimentului si, dupa vizionarea acestuia, i-au impartasit profesoarei trairi vechi si noi. Lectia primita i-a facut sa inteleaga adevaratul sens al discriminarii.

Mi-as dori sa cred ca si noi ne putem invata copiii despre discriminare. Despre inutilitatea ei. Despre raul pe care il sadeste in sufletele noastre si, mai ales, despre ranile pe care le deschide in sufletele celor pe care ii ranim. Despre cat de important este sa inteleaga ca egalitatea de sanse nu e doar o expresie, ci un drept al nostru al tuturor, indiferent de culoarea pielii, statut social, sex, varsta etc. Despre faptul ca IUBIREA este mult mai la indemana decat URA, CURAJUL mult mai util decat FRICA...

 

3 comentarii:

  1. Mai ții minte când ți-am spus despre experimentul ăsta și să facem cumva să fim formate să îl facem și în România? Sau doar am visat că ți-am spus?:) Hai la vise...:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai visat, draga mea... Doar de-aia mi-esti asa de draga...

    RăspundețiȘtergere
  3. :) Mda...deci am visat. Pentru că știi că îmi place să visez împreună cu tine...

    RăspundețiȘtergere